24 januari 2021

FOMO i vinhyllan

Folk varnade mig. När jag började läsa vin. Det är ungefär som när man är nybliven förälder och med ihåliga trötta ögon, sfett hår och utebliven sömn får kommentaren, ”det blir bara värre”. Är det något man inte vill höra just då är det väl det. Exakt samma sak sade människor till mig när jag började intressera mig för vin. Och de hade rätt.

Jag vaknade en morgon samma dag som Systembolagets släpp av sina småpartier, det vill säga då vårt monopol släpper flaskor i limiterad upplaga på utvalda butiker, med en enda sak i huvudet. En vit Rioja (trendar just nu). Jag satte av mot Hansa samtidigt som jag bevakade den på nätet. Attackerade flaskan från två håll alltså. I höjd med Savoy slog klockan tio och jag svängde snabbt av vid vägkanten, uppdaterade webbläsaren och klickade hem flaskan. Score. Jag kunde ha nöjt mig där och gått hem igen. Det gjorde jag inte. 

På Hansa möttes jag av en stor klunga av människor som stod och väntade på att få slänga sig in till hyllorna för småpartier. Först släpptes 38 könummer vilka fick första tjing att gå fram och säkra sina flaskor. Sedan öppnade butiken upp för alla. Vilken stämning! Det var som att gå på aktion, när loppisen öppnar dörrarna och folk stormar in. Samma vibrerande förväntan som på julafton. 

Spinetta! Ropade en person i gröna kläder, som om vi stod på börsen och kunderna forsade fram till de ouppackade lådorna.  Jag drogs snabbt med och shoppade i affekt. När jag stod där med två korgar fyllda till bredden slogs jag av tanken. Är detta ett sunt beteende? 

Självklart inte. Serier som Netflix, spelbolag och modebranschen skulle inte fungera om det inte vore för en affärsmodell som bygger på att få människor besatta. På gatuspråk kan det översättas till FOMO– fair of missing out. Ett mänskligt beteende som hela limited-edition-modellen grundar sig på. Smart Systembolaget.

Det handlar förstås inte bara om att vi är en grupp individer som saknar kontroll. Utan också om ett ökat intresse för något fantastiskt komplext, intressant och spännande – vin. 

Ambitiösa vinbarer, nya regioner och vinstilar och att vi reser mycket har gjort att intresset för vin och kunskapen kring vin ökat explosionsartat. Trycket på nya, spännande och roliga viner gör också att Systembolaget ökat sin försäljning från småpartierna. Vilket lett till att de nu väljer att satsa ännu mer.

Från oktober i år bytte Systembolaget namn på släppen, som kommer två gånger i månaden (på webben och i butik), till ”tillfälligt sortiment”. De utökar antalet flaskor och fler Systembolag i landet kommer få chansen att ta hem de exklusiva flaskorna. 

Då menar jag inte per automatik dyra. Det kan likväl handla om en intressant naturvinsproducent eller ett unikt vin från en specifik terroir, som ett samlarobjekt till vin. Detta välkomnar både klassiska vinkännarna till butiken som har koll på sina Bordeauxslott och unga upptäckare som har koll på sitt skalmassererade vildjästa vin från en bonde i Slovenien som sjunger för vinrankorna om natten. Systembolaget är mer på tårna än någonsin och moderniserar. Kul!  

Sist jag stod i kön till ett limited-edition-släpp var till barnmärkesbutiken Mini Rodini på Skomakaregatan. Jag har bara bytt kö. Nästa gång hoppas jag att vi ses där. För med vårt gemensamma intresse för vin blir också utbudet av kvalitativa flaskor i Sverige bättre. Det blir inte bara värre.